گردشگری و توریست تبریز

در این بلاگ من سعی دارم جادبه های گردشگری و توریستی شهر زیبای تبریز رو معرفی کنم!

گردشگری و توریست تبریز

در این بلاگ من سعی دارم جادبه های گردشگری و توریستی شهر زیبای تبریز رو معرفی کنم!

ارگ تبریز


ارگ تبریز بازمانده های ایوان جنوبی ارگ علیشاه شهر تبریز می باشد که نخستین بنای ارگ به سده هشتم هجری باز می گردد. این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. ارگ تبریز در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار گرفته و امروزه فضای اطراف آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می گیرد.

این ارگ توسط خواجه تاج الدین علی شاه بنا شده. این بنا بر اثر زمین لرزه و گذر زمان تخریب شده. در محوطه ارگ آثار بسیاری مانند «مدرسه نجات» که به عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به شمار می رفت و همچنین «سالن تئاتر شیر و خورشید» وجود داشت، که پس از تخریب و تبدیل ارگ تبریز به مصلای بزرگ تبریز از سال ۱۳۶۰، بخش اعظمی از ارگ توسط جهاد سازندگی با مواد منفجره ویران شد 

ادامه مطلب ...

مقبره الشعرا


مقبره الشعرا یکی از گورستان های تاریخی تبریز می باشد که در محله سرخاب واقع شده. این مقبره در گذشته به نام های حظیره القضاه، حظیره الشعرا و قبرستان سرخاب معروف بوده اما با گذشت زمان و همچنین حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، شکل ظاهری آن از بین رفته است.
 

ادامه مطلب ...

عمارت ائل گلی


عمارت ائل گلی یکی از مهم ترین گردشگاه های شهر تبریز می باشد که در جنوب شرقی این شهر و ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. ایل گلی استخری بزرگ به شکل مربع به مساحت ۵۴ هزار و ۶۷۵ متر مربع می باشد که در جنوب آن تپه ای وجود دارد که آنرا از بالا تا پایین، همسطح استخر، پله بندی کرده و نهر آبی از آن به سمت پایین روان است. در مرکز این استخر، عمارتی دوطبقه به شیوه سنتی ساخته شده و اطراف استخر به صورت پارک زیبایی در آمده که یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می رود.
 

ادامه مطلب ...

معرفی بازار تبریز


بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومترمربع، بزرگ ترین و مهم ترین بازار سرپوشیده ایران و قاره آسیا می باشد که در شهر تبریز قرار گرفته. هسته مرکزی شهر تبریز در داخل یک چهارضلعی قرارگرفته که بازار تبریز در مرکز این چهار ضلعی قرار گرفته است.بازار تبریز از سمت غرب به مسجد جامع و از سمت شرق به عالی قاپو محدود می شود و همچنین از سمت شمال بخش هایی از شمال رودخانه مهران رود را شامل می شود. این بازار در مرداد سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده.عواملی مانند سبک معماری بازار،کثرت تیمچه ها،آرایش مغازه ها،دالان ها،کاروانسرا ها، راسته ها و همچنین انواع مشاغل و حرفه ها و وجود تعداد زیادی مدرسه و مسجد که از سابقه تاریخی برخوردارند،این بازار را به نمونه عالی مجهز تجارت، کسب و زندگی اسلامی و شرقی تبدیل کرده است.بدلیل قرارگرفتن شهرتبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذشتن روزانه هزاران کاروان از نقاط مختلف آسیا،اروپا و آفریقا از آن،این شهر و بازار آن از رونق خوبی برخورداراست.
پیش تر یکی از ارکان اصلی و اساسی بازارتبریز، ارامنه بودند، ارامنه داد وستد های زیادی با اروپاییان داشتند به طوری که ارامنه گرجستان برای اولین بار کالاهای انگلیسی را از استانبول خریداری کردند و وارد مناطق شمالی ایران کردند.
بازار تبریز پس از وقوع زمین لرزه تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری یعنی حدود ۳ سدهٔ پیش،توسط نجفقلی خان دنبلی بازسازی شده است. تاریخ دقیق بنای این بازار مشخص نیست.
نقاط مختلف بازار تبریز به دلیل نام سازندگان بنای دالان ها،تیمچه ها،کاروانسراها و یا اتفاقاتی که از نظر تاریخی روی داده یا بدلیل اینکه مرکز عمده تجارت کالاهای خاصی محسوب می شده به این اسم و نام مشهور هستند.بازار و تیمچه و کاروانسرای بزرگ امیر که از ارزشمندترین و مهم ترین بخش بازار تبریز به حساب می آیند و اکنون مراکز عمده تجارت و صادرات فرش و صنایع دستی و مرکز بورس طلا و جواهرات می باشد، در سال ۱۲۵۵ قمری توسط میرزا محمد خان امیرنظام زنگنه احداث شده.تیمچه مظفریه که معروف ترین بخش بازار تبریز محسوب می شود در زمان ولیعهدی مظفرالدین میرزای قاجار در سال ۱۳۰۵ قمری ساخته شده.


 

ادامه مطلب ...

معرفی شهر تبریز



تبریز با مساحت ۲۳۷۴۵ کیلومتر مربع و ارتفاع ۱۳۴۸ تا ۱۵۶۱ متر از سطح دریا یکی از شهر های ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است.

آب و هوای این شهر در زمستان ها سرد و تابستان ها گرم و خشک است.

تبریز در منطقه ی زلزله خیزی واقع شده به همین دلیل این شهر در طول تاریخ با زمین لرزه های مهیبی مواجه شده است.

در شهر تبریز قومیت های مختلفی زندگی می کنند که اکثر آنها ترک هستند. زبان مردم این شهر به ترکی آذربایجانی، ترکی آذری، آذربایجانی و آذری معروف است و بیشتر مردم تبریز مسلمان هستند.
 

ادامه مطلب ...