گردشگری و توریست تبریز

در این بلاگ من سعی دارم جادبه های گردشگری و توریستی شهر زیبای تبریز رو معرفی کنم!

گردشگری و توریست تبریز

در این بلاگ من سعی دارم جادبه های گردشگری و توریستی شهر زیبای تبریز رو معرفی کنم!

ارگ تبریز


ارگ تبریز بازمانده های ایوان جنوبی ارگ علیشاه شهر تبریز می باشد که نخستین بنای ارگ به سده هشتم هجری باز می گردد. این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. ارگ تبریز در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار گرفته و امروزه فضای اطراف آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می گیرد.

این ارگ توسط خواجه تاج الدین علی شاه بنا شده. این بنا بر اثر زمین لرزه و گذر زمان تخریب شده. در محوطه ارگ آثار بسیاری مانند «مدرسه نجات» که به عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به شمار می رفت و همچنین «سالن تئاتر شیر و خورشید» وجود داشت، که پس از تخریب و تبدیل ارگ تبریز به مصلای بزرگ تبریز از سال ۱۳۶۰، بخش اعظمی از ارگ توسط جهاد سازندگی با مواد منفجره ویران شد 

 

ارگ تبریز در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ خورشیدی با شماره ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و نقشه حریم استحفاظی و ظوابط حفاظتی آن در نشست ۲۹ خرداد ماه سال ۱۳۵۷ شورای حفاظت آثار تاریخی اداره کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تأیید اعضا قرار گرفته.

موقعیت جغرافیایی: تبریز ، ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی ،مسجد علی شاه

ارگ تبریز

تصاویر ارگ تبریز

ارگ تبریز

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه

معرفی ارگ علیشاه تبریز

ارگ علی شاه تبریز
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.